FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/05/2020

Vad händer om man åker fast för fortkörning innan prövotiden gått ut?

Hej, har 2 veckor kvar på min prövotid och blev stannad för fortkörning, låg tydligen i 120 på en 80 sträcka! Hur kommer de bli för mej nu? Finns de något hopp om att få tbx kortet då ja behöver de i jobbet!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad händer nu?
Eftersom du skriver att du kört i 120 på en 80-sträcka så kan ditt körkort komma att återkallas. En av anledningarna till körkortsåterkallelse är just fortkörning (5 kap. 3 § fjärde punkten körkortslagen).

Då din prövotid inte har gått ut, innebär det att om transportstyrelsen väljer att återkalla ditt körkort, så kommer du behöva göra ett nytt körkortsprov (uppkörning och teoriprov) innan du kan få ett nytt körkort.

Kan du få tillbaka körkortet då du behöver det i jobbet?
Det finns en möjlighet att få behålla sitt körkort om man t.ex. överklagar transportstyrelsens beslut om körkortsåterkallelse. En anledning till det kan just vara att man behöver körkortet i jobbet. Det blir då upp till transportstyrelsen att bedöma utifrån ditt behov av körkort, din fortkörning och andra omständigheter i ditt fall om du ska få behålla ditt körkort eller inte.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare