Vad händer om kronofogden mäter ut vår gemensamma bostadsrätt på grund av min sambos skulder?

Hej!

Äger en br-lägenhet tills med sambo. Nu vill han sälja (vill inte jag) för att han har samlat på sig en massa privat skulder som han inte kan betala (ej skuld till brf, det betalar jag). Han har börjat rensa källarförråd m m och kastar saker.

Kan han kasta mina saker? Vad händer om jag inte transporterar bort mina saker? Vill inte lägga hela mitt liv till grovsoporna :( Hur gör jag, jag har inga problem med betalningar och vill inte alls flytta efter 21 år i lägenheten.

Kan Kronofogden mäta ut vår gemensamma lägenhet om sambons skulder måste drivas in?

Jag har ingenstans att bo om vi blir av med lägenheten. Är det så, att jag måste "straffas" för hans situation?

Vart vänder jag mig för att få hjälp?

Vänliga, förtvivlade hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Jag ska försöka besvara dina frågor i den ordning du ställt dem. Inledningsvis kan vi klargöra att huvudregeln i svensk rätt att var och en svarar för sina skulder. Kronofogden eller fordringsägare kan alltså inte gå direkt till dig och kräva dig på betalning för din sambos skulder.

Beträffande bostaden så kan inte din sambo avyttra (t.ex sälja) denna utan ditt samtycke. Detta följer av sambolagen 23 § p. 1. Han får heller inte utan samtycke sälja eller i övrigt göra sig av med egendom som räknas som samboegendom, dvs. utöver den gemensamma bostaden även bohaget. Bohaget är t.ex. möbler, hushållsmaskiner och andra "inre" saker som är avsedda för det gemensamma hemmet.

I övrigt står det i princip din sambo fritt att förfoga över och således "kasta bort” det som är hans egendom om han så önskar. Han har dock ingen som helst rätt att kasta bort sådant som är din egendom. Detta följer av grundläggande ägande- och sakrättsliga principer.

Angående utmätning kan det först nämnas att kronofogden så långt det går undviker utmätning av bostäder. Så länge det finns annan egendom som kan mätas ut och som täcker skulderna så kommer denna att mätas ut först. Bostadsrätt kan också i vissa fall helt undantas utmätning (utsökningsbalken (UB) 5 kap. 1 § p.6), t.ex. om bostadsrätten endast har ett ringa värde.

Det kan dock bli så att kronofogden anser att bostadsrätten ska utmätas. Eftersom du och din sambo samäger bostadsrätten aktualiseras då indragningsregeln i UB 8 kap. 8 §. Denna regel stadgar i princip att utmätning av samägd egendom kan ske utan andelägares (ditt) samtycke om gäldenären (din sambo) eller den sökanden (fordringsägaren) begär sådan utmätning. Din rätt som andelsägare begränsar sig i princip till att du kan motsätta dig utmätning om det finns ”synnerliga skäl” till detta (se 6 § lagen om samägande). Sådana skäl skulle t.ex. kunna vara att du går med förlust i och med den tvångsmässiga försäljningen av lägenheten (prop. 1980/81:8 s. 582).

Sammanfattningsvis kan det alltså i värsta fall bli så att er bostadsrätt utmäts pga. din sambos skulder. Det ska sägas här att kronofogden vid utmätning givetvis inte kan göra anspråk på den del av köpeskillingen som faller på din andel av bostadsrätten. Denna tillfaller alltid dig.

Mot sådan utmätning finns det dock vissa möjligheter till skydd om du agerar preventivt. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att du köper ut din sambo ur lägenheten och avtalar om att denna ska vara din enskilda egendom. Det finns då inte längre någon "andel" i bostaden som kronofogden vid utmätning kan göra anspråk på. Skulle olyckan vara framme ska det också sägas att det inte finns någonting som hindrar dig från att själv köpa bostaden när kronofogden lägger ut den på exekutiv auktion.

Jag rekommenderar att du kontaktar en jurist eller advokat (t.ex. Familjens Jurist som vi samarbetar med) som kan hjälpa dig ytterligare i din situation.

Återkom gärna om du har några funderingar kring ovanstående.

Vänligen,

Peter HolmerRådgivare