FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/09/2019

Vad händer om jag vägrar säljaren att avla på hunden, trots avtal om bibehållen avelsrätt?

En uppfödare ej skk.. Vi köpye valp fullpris pp övriga upplysningar står de bibehållen avelsrätt... Men vi tönker ibte gå med på detta va kan vi göra o h vad händer

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

En grundläggande princip inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. Det innebär att du som huvudregel är bunden av köpeavtalet du ingått och begår avtalsbrott om du inte presterar i enlighet med detta. Vid avtalsbrott har motparten rätt att åberopa vissa åtgärder.

Det framgår av din fråga att du har undertecknat ett köpeavtal där säljaren bibehållit sig avelsrätten till valpen. Din fråga handlar om vad som kan hända om du väljer att bryta mot detta avtal genom att vägra säljaren att avla på hunden. Tyvärr vet jag för lite om avtalet för att kunna besvara denna fråga. Det du beskriver innebär ett avtalsbrott, men vilka påföljder som säljaren kan vidta beror lite på hur avtalet är utformat och vad ni har kommit överens om. Hur ser äganderätten till hunden ut? Har säljaren enligt avtalet rätt att lösa avelsrätten? Finns någon skadeståndsklausul?

Jag råder dig till att uppsöka en jurist för att få mer hjälp med ditt ärende. Du givetvis varmt välkommen att kontakta Lawlines egen juristbyrå (du hittar all kontaktinformation på vår hemsida, www.lawline.se).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare