Vad händer om jag säljer en bostadsrätt där en släkting betalat kontantinsatsen?

Hej! Vi köpte en bostadsrätt som jag, min man och hans far står som låntagare för. Jag och min man står för bostadsrätten. Hans pappa gick in med insatsen och vi har inget specifikt avtal med honom om detta. Vad händer om vi skulle sälja vår bostadsrätt? Vem får pengarna? Vem har rätt till insatsen? Tänker eftersom svärfar får tillbaka en tredjedel av ränteavdraget vilket han väljer att behålla, trots att det är jag och min man som har lagt ut dessa pengar under årets gång. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du anser att mitt svar behöver kompletteras eller förtydligas är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Låneförpliktelser och ägarskap är formellt sett separerade från varandra. Det är fullt möjligt, vilket ju stämmer in på er situation, att vara betalningsskyldig för lån på egendom som man inte äger. Väljer ni att sälja bostadsrätten tillfaller således alla pengar dig och din man, eftersom ni står som ägare på bostadsrättens överlåtelseavtal. Din svärfar har ingen automatisk rätt till ersättning bara för att han är solidarisk låntagare. Att han tillgodogör sig ränteavdrag utan att de facto betala räntorna har rent juridiskt ingenting att göra med lånet i sig eller ägandet av bostadsrätten.

Gällande kontantinsatsen så beror det på vad avsikten har varit med det beloppet. Har ni fått pengarna till skänks av din svärfar eller är det ett lån från honom till er som så småningom ska återbetalas? En gåva behöver naturligtvis inte betalas tillbaka men rör det sig om ett lån är det lika självklart att ni ska reglera skulden. Ett låneavtal behöver inte vara skriftligt men det är förstås till stor fördel att ha det nedtecknat på papper.

Min rekommendation är att ni tar ett samtal med din svärfar och reder ut de oklarheter som verkar finnas. Vad anser han själv avseende kontantinsatsen? Vill han ha tillbaka de pengarna? I sådana fall bör ni nu skriva ett avtal där det tydligt framgår vilka villkor lånet är förknippat med (amorteringar, ränta, löptid etc.). Visar det sig att kontantinsatsen utgör en gåva är det givetvis väldigt glädjande för er men även den informationen kan vara bra att få ned på papper.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare