FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2018

Vad händer om jag inte vill betala efter genomförd bodelning?

Om bodelningen säger att jag är skyldig min föredetta 1000 kr om jag vägrar betala det

för jag tycker det inte är rätt vad händer då

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulle det vara så att du anser att bodelningen är felaktigt gjord kan du överklaga bodelningen genom att överklaga bodelningsförrättarens beslut till tingsrätten. Överklagan måste i sådana fall ske inom 4 veckor från det att bodelningsförrättaren delgav beslutet, enligt äktenskapsbalken 17 kap 8 § 2 st.

Skulle det vara så att du helt enkelt vägrar att betala det som du är skyldig enligt fastställd bodelning kan det vara så att kronofogdemyndigheten kallas in för att driva in skulden du har mot din före detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare