Vad händer om jag inte kan fullfölja vikariat på grund av graviditet?

Hej! Jag har fått en vikariat på ett år. Men vi planerar att få ett barn och jag undrar vad som gäller om jag skulle bli gravid nu och alltså inte kan arbeta hela året. Blir jag på något sätt skyldig någonting? Jag har ju skrivit på för ett år. Jag sa inte på intervjun att vi vill ha ett barn. Hoppas ni förstår min fråga. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan börja med att konstatera att du inte kommer att bli skyldig arbetsgivaren något för att du inte kan fullfölja ditt vikariat på grund av graviditet.

En arbetsgivare får inte heller säga upp en arbetstagare på grund av graviditet. Det är förbjudet enligt diskrimineringslagen, eftersom det placeras inom diskrimineringsgrunden kön (1 kap. 5 § första punkten diskrimineringslagen). Om du senare vill vara föräldraledig gäller rätten till ledighet oavsett vilken typ av anställning du har (1 § föräldraledighetslagen).

Om din arbetsgivare missgynnar eller utsätter dig för repressalier för att du är gravid räknas det diskriminering (2 kap. 1 § diskrimineringslagen) och ersättningsskyldighet för arbetsgivaren kan aktualiseras (5 kap. 1 § diskrimineringslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anna SalanderRådgivare