Vad händer om jag inte genomfört uppkörningen när jag kör olovligt?

Om jag körde utan körkort och polisen stoppade mig och jag klarat teorin och slutförde risk 1 och 2, vad händer om jag kommer att kunna ta körprovet? Kan jag ta ett körprov?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga efterfrågar svar kring olovlig körning och vilka konsekvenser som blir utav det. Jag kommer i mitt svar använda mig av körkortslagen och lagen om straff för vissa trafikbrott.

Köra utan körkort

Den som kör ett fordon utan att ha ett giltigt körkort för fordonet döms till olovlig körning. (3 § Lagen om straff för vissa trafikbrott). Straffet för olovlig körning är böter. Om den som kör ett fordon saknar giltigt körkort på grund av att den tidigare blivit av med det eller om brottet olovlig körning begåtts flera gånger, kan brottet istället anses vara grovt. Straffet för grov olovlig körning är högst sex månaders fängelse. (3 § Lagen om straff för vissa trafikbrott). Det bör dock nämnas att det vanligaste straffet för grov olovlig körning är dagsböter, men istället ett högre antal dagsböter än vid olovlig körning.

Spärrtid för att ta körkort

Eftersom att du, om du agerar enligt ditt scenario, begått ett brott kan ditt körkortstillstånd återkallas då du kan antas inte komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken, detta i enlighet med 5 kap. 2-3 § Körkortslagen.

Det finns även stor risk för att en spärrtid kommer att utfärdas. Vad gäller spärrtiden på körkortet så är det Transportstyrelsen som ska hantera den delen. Under en spärrtid kan personen inte få ett nytt körkort eller körkortstillstånd utfärdat, detta i enlighet med 3 kap. 9 § Körkortslagen. Spärrtiden kan som kortast vara en månad och som längst tre år. Transportstyrelsen bestämmer längden på spärrtiden utifrån det enskilda fallet.

Sammanfattning

Att köra bil utan körkort är brottsligt. Om du agerar enligt scenariot har du gjort dig skyldig till olovlig körning. Spärrtid kommer med stor sannolikhet att utges och du kommer därmed att få ta om körkortet när spärrtiden har passerat.

Är det något ytterligare du funderar på är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Hälsningar,

Josefine LovborgRådgivare