FrågaARBETSRÄTTSjuk 14/04/2020

Vad händer om jag blir sjukskriven som provanställd och timanställd?

Vad händer om jag blir sjukskriven när jag har en 6 månaders provanställning med timlön?

Har inga fasta timmar i månaden då jag kör lastbil och dom ringer ut en såfort de blir jobb. Blir jag helt utan inkomst ifall jag skulle bli sjukskriven?

Och om jag blir sjuk tex i Corona och behöver vara i karantän i 2 veckor, vad händer då? Blir jag helt utan lön eller har jag något stöd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som provanställd har du rätt till sjuklön vid en eventuell sjukskrivning.

(3 § lag om sjuklön).

Däremot skriver du att du jobbar endast då behov finns vilket jag tolkar som att du är timanställd. En timanställning är ingen lagstadgad anställning eftersom man bara får lön efter faktisk arbetstid. Detta gör att arbetsgivaren, precis som du är inne på, endast är skyldig att ge dig ersättning för de timmar de på förhand bett dig jobba.

En sjuklön är avsedd att motsvara det inkomstbortfall som du lider på grund av din sjukdom. Desamma gäller den ersättning som kommer från försäkringskassan vid en längre tids sjukdom.

Jag tolkar din fråga som att du inte får veta särskilt långt i förväg om du ska jobba och då blir du tyvärr utan ersättning vid sjukdom. Om du däremot har blivit lovad att arbeta är din arbetsgivare skyldig att betala ut sjuklön om du blir sjuk. De timmar du har inbokade pass har du alltså rätt till sjuklön för.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare