Vad händer om jag blev lurad att ingå avtal på telefon?

Hej, jag blev uppringd av en telefonbedragare som sade sig komma från min mobiloperatör och ville ge mig en högtalare eller mobiltelefon gratis. Jag förstod förstås att detta var en bluff och trodde att de skulle be mig öppna bankid varvid jag skulle be dem dra åt helvete. Hon började prata om avtalet där samtalet försvann vilket jag inte reflekterade över för tillfället. Men sedan kom frågan om jag ville ha en mobiltelefon eller högtalare, eftersom att jag ville höra vad om hade att säga efteråt så sa jag ordet "högtalare". Min fråga är nu om i och med att jag sa ordet högtalare kan ha ingått i ett avtal, och om hon kan hävda att jag har gått med på att betala pengar om hon nämnde detta i de delar av samtalet där det bröts.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan beskriver jag vad som kommer hända ifall du råkat ingå ett avtal om att köpa högtalaren.

Tillämplig lag

Lagen som blir aktuell i ditt fall är Lagen om distansavtal utanför affärslokaler (DAL) eftersom försäljarens kontakt uteslutande skedde via telefon, 1 kap. 1 § och 1 kap. 2 § DAL.

Vad händer om du får hem högtalaren och inte vill ha den?

Högtalaren du köpte är lös egendom, du ska därför ha rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, 2 kap. 1 § och 2 kap. 10 § DAL. De 14 dagarna börjar räknas den dagen du tog emot varan, 2 kap. 12 § DAL. Om du ångrar ditt köp så ska du meddela försäljaren om detta och sedan skicka tillbaka högtalaren, 2 kap. 10 § DAL. Du skriver i frågan att samtalet bröts, då hade du inte heller möjlighet att bli informerad om vem som ska stå för porto när du använder dig av ångerrätten. Även om försäljaren säger det så ska du inte stå för porto eftersom du inte blev informerad om det från början, 2 kap. 2 § och 2 kap. 13 § DAL. Det är försäljaren som måste bevisa att du har blivit tillräckligt informerad om portot vilket blir svårt när du inte fanns kvar i luren och kunde bekräfta detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Allt gott,

Nora OlofssonRådgivare