FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/08/2021

Vad händer om exet gör sig av med bohag?

Jag o min man har nyligen skilt oss. Allt det ekonomiska är klart.Men inte bohaget

Vi hade en lägenhet som båda stod på. Han ville bo kvar så han har köpt ut mig

Efter en incident blev jag utkastad från lägenheten utan överenskommet bohag.

Nu hotar han mig att eventuellt göra sig av med bohaget efter 31/8 Jag har betalt hyran för lägenheten Augusti o September

Har hittat en ny lägenhet men inflyttningen är 9/9

Vad händeroch vad kan jag göra om han gör sig av med mitt bohag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett äktenskap tar slut ska det enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap. 1 § göras en bodelning om det inte är så att makarna enbart har enskild egendom som alltså inte ska tas med i bodelningen och inte begär att få överta bostad eller bohag. I ert fall verkar ni ha kommit överens om hur ni ska fördela även bohaget. Detta kan anses vara en bodelning. Enligt ÄktB 9 kap. 5 § ska bodelningen göras skriftligen och undertecknas av makarna, vilket inte framgår av din fråga att ni gjort.

Bodelningen syftar till att klarlägga vem av makarna som äger vad. Om ni inte gjort en bodelning som undertecknats så ska en sådan göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som rådde då ansökan om skilsmässa inkom till tingsrätten (ÄktB 9 kap. 2 §). Om ditt ex skulle göra sig av med bohag som ingår som giftorättsgods kommer han alltså att kunna bli skyldig att ersätta dig för det. Men detta beror på hur egendomsförhållandena ser ut i övrigt vilket är svårt att besvara med den givna informationen.

Är det däremot så att ni klargjort vem som äger vad så kan det i stället bli tal om att han orsakar dig sakskada i skadeståndsrättslig mening. Man får såklart inte förstöra eller göra sig av med saker som tillhör någon annan. I det fallet skulle han kunna bli ersättningsskyldig enligt Skadeståndslagen 2 kap. 1 §.

Med det sagt är det såklart alltid bättre att försöka komma överens eftersom en process att få tillbaka värden från ditt ex kan bli både jobbigt och kostsamt trots att du tekniskt sett har rätt att behålla förvaringsplatsen då du betalat hyra, och såklart ska kunna nyttja det du betalt för. Skulle han göra det ändå så beror det alltså på var i processen ni befinner er, om ni gjort en skriftlig bodelning eller inte. Har ni gjort det så begär du en bodelning och krånglar han så ansöker du om en bodelningsförättare hos tingsrätten som får klarlägga de ekonomiska förhållandena som rådde och göra en bodelning åt er om ni inte kan komma överens.

Om ni gjort en bodelning och han gör sig av med saker som enligt bodelningen tillhör dig så ansöker du om stämning hos tingsrätten och yrkar på skadestånd för värdet på de saker han gjort sig av med.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare