Lawline svarar
Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att du handlat på nätet i egenskap av privatperson, och att du alltså är en konsument. I det fallet är Distansavtalslagen tillämplig, den hittar du här.
Du som konsument har rätt till 14 dagars ångerrätt när du handlar från ett e-handelsföretag, 2 kap 10 §. Innan ett avtal ingås har e-handelsföretaget en skyldighet att informera om ångerrätten (2 kap, 2 §, punkt 9) och i det fall detta inte görs har konsumenten ett år på sig att ångra sitt köp, 2 kap, 12 §, fjärde stycket. Har denna frist inte löpt ut i ditt fall kan du alltså fortfarande utöva din ångerrätt.
Att e-handelsbolaget inte informera konsumenterna om ångerrätten innebär att de inte iakttagit sin skyldighet i enlighet med Marknadsföringslagen 12 §, punkt 5. Du som konsument kan då anmäla detta till konsumentverket som får utreda ärendet.
Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,