FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/11/2017

Vad händer om ett e-handelsbolag inte informerar om ångerrätten?

Vad gäller om e-handelsföretaget inte informerar om ångerrätten, vilka åter gärder kan jag ta emot företaget?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att du handlat på nätet i egenskap av privatperson, och att du alltså är en konsument. I det fallet är Distansavtalslagen tillämplig, den hittar du här.

Du som konsument har rätt till 14 dagars ångerrätt när du handlar från ett e-handelsföretag, 2 kap 10 §. Innan ett avtal ingås har e-handelsföretaget en skyldighet att informera om ångerrätten (2 kap, 2 §, punkt 9) och i det fall detta inte görs har konsumenten ett år på sig att ångra sitt köp, 2 kap, 12 §, fjärde stycket. Har denna frist inte löpt ut i ditt fall kan du alltså fortfarande utöva din ångerrätt.

Att e-handelsbolaget inte informera konsumenterna om ångerrätten innebär att de inte iakttagit sin skyldighet i enlighet med Marknadsföringslagen 12 §, punkt 5. Du som konsument kan då anmäla detta till konsumentverket som får utreda ärendet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo