Vad händer om en parkeringsbot t.ex. blåser bort från vindrutan?

Hej!

Jag åkte nyligen på en parkeringsböter där dom lappa bilen i rutan. Jag såg detta på avstånd och brydde mig inte om att ta den för stunden utan skulle ta den vid ett senare tillfälle, då var denna borta!

Kommer parkeringsboten på posten i sådana fall? För visst händer det ju att risken finns att den kan ha blåst bort, yttre faktorer etc...

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

En felparkeringsavgift eller kontrollavgift för olovlig parkering ska lämnas över till fordonets ägare eller fästas på fordonet, se 5 § 2 st. lagen om felparkeringsavgift och 8 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering. (Vilken av lagarna som gäller i ditt fall beror på om du fick böter när du parkerat på kommunal mark eller privatägd mark.)

Om parkeringsböterna inte betalas inom föreskriven tid ska fordonets ägare påminnas om betalningsansvaret och uppmanas att betala inom en viss tid, se 6 § lagen om felparkeringsavgift och 8 § 2 st. lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering. Påminnelsen skickas till fordonsägarens folkbokföringsadress. Vid den första påminnelsen får ingen påminnelseavgift tas ut.

Hoppas att du är nöjd med svaret!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare