Vad händer om en medlem i en förening inte följer styrelsens beslut?

Vad händer om en medlem inte följer styrelsens beslut

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår dig som att det gäller någon sorts förening, men det framgår inte om det till exempel rör en ideell eller ekonomisk förening, om det gäller en bostadsrättsförening eller något annat. Det får betydelse i vissa fall eftersom regler och praxis kan se olika ut i olika föreningstyper. Jag ska försöka ge ett svar om passar i de flesta situationer.

I en ekonomisk eller ideell förening gäller det som står i stadgarna

För en ekonomisk förening gäller lagen om ekonomiska föreningar. Det finns ingen lag för ideella föreningar, men man kan oftast utgå från reglerna om ekonomiska föreningar ändå.

I en ekonomisk eller ideell förening är det bra att först kolla på stadgarna. Många gånger lämnar lagen utrymme för föreningen att sätta upp detaljerade regler för sin verksamhet i sina stadgar. Titta i föreningens stadgar och se om det finns något bestämt om vad som händer om en medlem inte följer ett styrelsebeslut. Det skulle till exempel kunna finnas regler om att en medlem stängs av en period eller måste betala någon avgift om hen inte följer vissa beslut. Vilka åtgärder som passar kan skilja sig mycket åt mellan olika verksamheter och därför kan stadgarna se olika ut. Alla medlemmar och styrelsen ska följa det som står i stadgarna.

En konsekvens som kan komma ifråga i alla föreningar är uteslutning. En medlem kan uteslutas ur föreningen på de grunder som anges i stadgarna. Om det inte står något annat i stadgarna, så ska föreningsstämman ta beslut om att utesluta en medlem (lagen om ekonomiska föreningar 3 kap. 4 §). Om det står i föreningens stadgar att det finns grund för uteslutning om styrelsens beslut inte följs, så kan personen uteslutas. Andra regler som finns i stadgarna om uteslutning (till exempel vem som beslutar om det, om det måste komma någon varning först m.m.) ska också följas.

Bostadsrättsföreningar funkar på ungefär samma sätt

För bostadsrättsföreningar gäller det som gäller för ekonomiska föreningar och det som finns i bostadsrättslagen. Vad som gäller för en medlem som inte följer beslut från styrelsen, ordningsregler och föreningsstadgar finns alltså ofta skrivet i stadgarna.

Precis som för andra ekonomiska och ideella föreningar kan uteslutning bli aktuellt, så länge den grundar sig på något som står i stadgarna (Bostadsrättslagen 2 kap. 11 §). Det är föreningsstämman som beslutar om uteslutning om inte något annat står i stadgarna (Bostadsrättslagen 2 kap. 14 §).

Eftersom medlemskapet i en bostadsrättsförening är avgörande för en persons boende, så är det viktigt att alltid varna först och ge medlemmen en verklig chans att rätta sig efter reglerna som gäller för medlemmar, innan man vidtar några konsekvenser. Påminn om vad som gäller i föreningen, varna om konsekvenserna om reglerna in följs och ge medlemmen tid att rätta sig efter dem.

Meddela alltid innan och varna vid problem

Om en föreningsmedlem skapar problem genom att inte följa styrelsebeslut eller missköter sig på annat sätt, så rekommenderar jag starkt att först skriva till eller prata med medlemmen om problemet. Påminn medlemmen om vad som står i stadgarna och vilka skyldigheten medlemmen har gentemot föreningen. Förklara tydligt för medlemmen att om problemet fortsätter, så riskerar hen att bli utesluten ur föreningen. Om det är något som kan ta lite tid för medlemmen att rätta till är det bra att ge en viss bestämd tid när personen måste ha börjat rätta sig efter föreningens regler för att slippa konsekvenser.

Sammanfattningsvis är det lite svårt att säga vad som kan hända om en medlem inte följer ett styrelsebeslut i en förening. Det beror på vad som står i stadgarna och det har i sin tur att göra med vilken typ av förening det är. Står det att någon viss åtgärd ska tas om en medlem inte följer styrelsens beslut, så gäller det. I alla typer av föreningar, inklusive bostadsrättsföreningar, kan det i vissa allvarligare fall bli en fråga om uteslutning. Då måste det finnas grund för uteslutning i stadgarna och beslutet måste tas på rätt sätt.

Innan någon åtgärd tas är det bra att höra av sig till medlemmen och prata om saken. Kolla varför styrelsebeslutet inte följs, påminn personen om vad som gäller i föreningen och vad som kan hända om de inte följs. Ge alltid personen en riktig chans att ändra sitt beteende och rätta sig efter vad som gäller.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om inte är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare