Vad händer om en dömd person inte kan betala ut skadestånd till brottsoffret?

Hej !

Jag utsattes för mordhot personen i frågan dömdes för detta samt andra brott.

Fick Skadestånd som personen i frågan inte kan betala in. Detta va mer än 10 år sedan.

Det ligger kvar hos kronofogden men personen i frågan kommer aldrig kunna betala tillbaka skadeståndet.

Finns på något vis en chans att ändå få skadeståndet utbetalt efter så lång tid ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en domstol beslutat att du har rätt till skadestånd i ett brottmål och den dömde inte betalar frivilligt, finns det möjlighet att vända sig till Kronofogden för att få hjälp. Du skriver i din fråga att det ligger kvar hos Kronofogden, det du då kan göra är att ansöka om verkställighet. Det är möjligt att du redan gjort detta och vill ta nästa steg, men jag redogör för båda scenarion i mitt svar.

Ansökan om verkställighet hos Kronofogden

Efter att rättegången avslutats och domen inte längre kan överklagas, ska du ha fått hem ett brev med en ansökningsblankett från Kronofogden: "Ansökan om verkställighet (skadestånd på grund av brott)". Du ska fylla i och skicka in blanketten för att få hjälp med skadeståndet. Du behöver inte skicka med domen.

Om den som ska betala skadeståndet inte gör det, utreder Kronofogden om hen har tillgångar som de kan ta hand om för att betala skulden. Saknas tillgångar som täcker hela skulden, kan du använda Kronofogdens utredning för att söka brottskadeersättning från Brottsoffermyndigheten.

Rätt till brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten

Du kan i vissa fall få brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten. Innan du ansöker om brottsskadeersättning ska du först ha försökt få ut skadeståndet genom Kronofogden och genom ditt försäkringsbolag.

Brottsoffermyndigheten vill ha Kronofogdens utredningsrapport innan den betalar ut brottsskadeersättning till dig. Rapporten får inte vara äldre än sex månader. Du skriver att detta var mer än tio år sedan, det kan därmed vara svårt att få rätt till brottsskadeersättning, men jag tycker att du kan kontakta Brottsoffermyndigheten och fråga.

För att kunna få brottsskadeersättning måste du göra ansökan på en särskild blankett. Blanketten kan du beställa från Brottsoffermyndighetens hemsida (här) eller genom att ringa till Brottsoffermyndigheten.

Lycka till!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare