Vad händer om en arvtagare avlider och efterlämnar egna bröstarvingar?

Gift äldre par äger en fastighet. De har två barn. Barn 1 har tre barn och barn 2 har ett barn.

När det äldre gifta paret avlider ärver deras två barn 50% vardera av fastigheten om de lever, eller hur?

Men vad händer om deras barn 2 avlidit innan det äldre paret avlider?

Betyder det, som jag tror, att barn 1 ärver 50% och barn 2:s barn (ett barnbarn alltså) ärver sin avlidna förälders del 50%?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i ärvdabalken (ÄB).

När en bröstarvinge dör och lämnar efter sig egna bröstarvingar träder dessa i den avlidnas ställe (ÄB 2:1). Det innebär mycket riktigt som du säger att om barn 2 avlider ärver dennes barn vad barn 2 skulle ha ärvt, alltså 50%. Om barn 1 avlider delar dennes tre barn på dennes del och får då tillsammans dela på 50% av arvet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare