Vad händer om en 14åring vill bli placerad i familjehem?

Hej, jag är 14 år och undrar om man kan välja själv att bo hos fosterfamilj om man inte trivs med sina vårdnadshavare? Eller om ens vårdnadshavare inte går med på det vad skulle hända då?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Bestämmelser om familjehem hittar du i socialtjänstlagen (SoL) och även på socialtjänstens hemsida. Socialtjänsten ansvarar för att barn och unga som är i behov av vård eller ett hem och ska placeras i antingen familjehem, vårdboende eller stödboende (6 kap. 1 § SoL). Med barn avses varje människa under 18 år (1 kap. 2 § SoL). Ett barn får inte utan socialnämndens medgivande eller beslut tas emot för stadigvarande fostran i ett enskilt hem som inte tillhör någon av föräldrarna eller annan vårdnadshavare (6 kap. 6 § SoL). Det innebär att du inte själva kan välja att bo i ett familjehem även om du inte trivs hemma, du behöver socialtjänstens hjälp.

Om dina föräldrar inte samtycker till familjehem

Om föräldrarna eller annan vårdnadshavare inte samtycker till de insatser för barnet som socialnämnden bedömer är nödvändiga, kan vård enligt LVU aktualiseras.  Det innebär att du får bo i ett familjehem även om dina vårdnadshavare inte samtycker till det. Eftersom du är under 15 år så är det dina föräldrar som bestämmer över vården, 1 § 2 st LVU. Socialnämnden ska i första hand försöka komma överens med vårdnadshavarna, och i vissa situationer den unge själv, om vård på frivilliga grunder. För att LVU ska aktualiseras krävs att dina vårdnadshavare inte samtycker och att någon grund för LVU föreligger.  För det första kan ett beslut om omhändertagande fattas därför att det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att barnets hälsa eller utveckling skadas, 2 § LVU. För det andra kan vård beslutas om barnet utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende, 3 § LVU

Mitt råd till dig

Jag beklagar verkligen att du inte trivs hemma. Det du bör göra nu är att kontakta socialtjänsten om du anser att du inte vill/kan bo hemma. De måste göra en utredning när de får reda på att du inte har det bra. För att ta kontakt med socialtjänsten ringer du till din kommuns växel och ber dem att koppla dig till socialtjänsten. Sen får du förklara ditt problem och vad du vill ha hjälp med. Du kan be någon som jobbar på en ungdomsmottagning eller inom elevhälsan att hjälpa dig att kontakta socialtjänsten om du vill.

Ta hand om dig och återkom om du har ytterligare frågor!

Julia NilssonRådgivare