Vad händer om byggföretaget går i konkurs innan arbetet är färdigt?

Byggföretag som anlitats men ej blivit klar med arbetet och går i konkurs. Vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler som vi ska kika i för att kunna besvara frågan är konsumenttjänstlagen (KtjL), konkurslagen (KonkL) och förmånsrättslagen (FRL).

Eftersom byggföretaget har gått i konkurs innan de hunnit färdigställa arbetet blir det tyvärr svårt att framställa några krav mot dem. Du har dock ingen skyldighet att betala för det arbete som inte har utförts, utan har alltså rätt att hålla inne betalningen för den del av tjänsten som inte har utförts (25 § och 27 § KtjL).

Är det så att du redan har betalt för hela tjänsten, som inte har hunnit bli färdigt på grund av konkursen, har du en fordran på bolaget. Du har alltså rätt att kräva tillbaka pengarna. När bolaget går i konkurs har du då en så kallad konkursfordran mot konkursboet (5 kap 1 § KonkL). Det är alltså konkursboet som ansvarar för att betala ut det byggföretaget är skyldig dig att betala. Du får dock endast en så kallad oprioriterad fordran i konkursen (18 § FRL). Det innebär att borgenärer som har säkerheter av olika slag kommer att få betalt först i konkursen. De har alltså företräde för sin så kallade prioriterade fordran (11 kap 1 § KonkL och 1 § FRL). Mycket sällan finns alltså tyvärr någonting kvar för de som har oprioriterade fordringsanspråk. Det är därmed inte troligt att du skulle få tillbaka några pengar alls.

Avslutning och råd
Eftersom byggfirman har gått i konkurs finns tyvärr inte så mycket att göra och chanserna är väldigt små att man utan en prioriterad fordran får ut någonting alls ur konkursen. Konkursförvaltare har som uppgift att tillvarata samtliga borgenärers intresse genom att avveckla konkursboet på ett så förmånligt sätt som möjligt för samtliga borgenärer (7 kap 8 § KonkL). Konkursförvaltaren har därför en möjlighet att ta över avtal, om det är gynnsamt för konkursboet.

Jag skulle därmed rekommendera dig att kontakta konkursförvaltaren och se om denna vill ta över avtalet som byggfirman hade med dig. Du får reda på vem som utsetts till konkursförvaltare genom att kontakta tingsrätten. På så sätt kan konkursförvaltaren eventuellt se till att bygget blir färdigt, men du måste då givetvis betala för tjänsten (om du inte redan har betalat för allt).

Om du inte har betalat för hela arbetet ännu skulle fullföljandet av avtalet innebära att din betalning tillfaller konkursboet, vilket skulle vara förmånligt för konkursborgenärerna. En liten chans finns alltså att det skulle vara förmånligt för konkursboet att avtalet fullföljs. Har du dock redan betalat för hela arbetet, kommer konkursförvaltaren troligtvis inte ta över avtalet, eftersom det inte skulle gynna konkursboet.

Om konkursförvaltaren inte tar över avtalet finns tyvärr inte så mycket att göra. Då får du helt enkelt anlita ett annat företag att slutföra bygget, men får då också stå för konstranden av det själv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare