FrågaARBETSRÄTTSjuk 26/07/2018

Vad händer om arbetsgivaren inte sjukanmäler en anställd hos försäkringskassan?

Jag är just nu långtidssjukskriven och min arbetsgivare har inte gjort en sjukanmälan till försäkringskassan vilket gör att jag inte kan upprätta en ansökan för sjukpenning. Enligt kollektivavtalet och enligt försäkringskassan måste arbetsgivaren göra detta dag 15 av sjukskrivningen vilket för mig var 4/7 de har ännu inte skickat in detta till försäkringskassan och där med brutit mot vårt kollektivavtal. Finns det någonting jag kan driva hos min arbetsgivare i och med att de begått kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivaren har ett lagstadgat ansvar att sjukanmäla dig till försäkringskassan. I Lag (1991:1047) om sjuklön 12 § så står följande:

"Arbetsgivaren ska till Försäkringskassan anmäla sjukdomsfall som har gett arbetstagare hos honom rätt till sjuklön, om sjukperioden och anställningen fortsätter efter sjuklöneperiodens utgång. Anmälan ska göras inom sju kalenderdagar från denna tidpunkt"

Om arbetsgivaren bryter mot denna regel genom att inte sjukanmäla dig till FK så kan denne göra sig skyldig till brott mot 19 § i samma lag och kan dömas till böter.

Om du är medlem i facket så råder jag dig att kontakta ditt fackförbund och be om deras hjälp att utöva påtryckningar på arbetsgivaren så att dom skickar in sjukanmälan. Du kan också själv kontakta arbetsgivaren och påminna dom om den lagstadgade skyldighet de faktiskt har att göra en sådan anmälan.

Det kan också vara en bra idé att sjukanmäla dig själv hos försäkringskassan, vilket är möjligt att göra. Du kan kontakta försäkringskassan för att få hjälp med att göra en sådan anmälan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare