FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/12/2022

Vad händer om ägaren missköter sin hund?

Hej, Jag och mitt ex skaffade en hund tillsammans. Vi är nu separerade och han har vårdnaden om huden (även om köpet gjordes tillsammans så var det han som skrev på). Han han har på senare tid inte mått bra eller varit vid sina sinnes fulla bruk vilket gjort att han inte kan ta hand om hunden vid sina ”episoder”, något som han inte vill kännas vid efteråt. Hunden missköts på flera sätt men blir inte misshandlad. Den blir väldigt stressad i dessa situationer och jag och andra har fått tagit hand om honom när det har krisat. Mitt ex vill, när han är ”klarsynt”, ha vårdnaden om hunden. Jag undrar om det finns någon juridisk rätt att jag, eller någon annan, kan få vårdnaden om den här hunden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tolkning av fråga och lagrum

Jag tolkar det som att ditt ex är den som fick ha kvar hunden hos sig när ni separerade. Han missköter hunden i perioder och du undrar vad det finns för möjligheter att du eller någon annan får ta över hunden.

Den relevanta lagen i detta fallet är djurskyddslagen (DsL)

Vad händer om ägaren missköter sin hund?

Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom (2 kap 1 § första stycket DsL). Den som tar hand om djuret ska ska ha tillräcklig kompetens för att tillgodose djurets behov (2 kap 3§ första stycket DsL). Djur ska även ges tillräcklig tillsyn och få tillräckligt med mat och vatten av god kvalitet (2 kap 4 § DsL).

Länsstyrelsen är de som har de yttersta ansvaret för djurskyddet i Sverige. Länsstyrelsen kan enligt djurskyddslagen besluta om att omhänderta en hund som utsätts för lidande och om det inte rättas efter en tillsägelse (9 kap 5 § DsL). Vid omhändertagande är det länsstyrelsen som väljer vad som händer med djuret och det beror från fall till fall om hunden säljs, överlåts eller behöver avlivas.

Det är svårt att bedöma om hunden i ditt fall missköts på så sätt att det hade varit aktuellt för länsstyrelsen att omhänderta hunden eftersom du inte beskriver på vilket sätt hunden missköts. Mitt råd till dig är att du tar kontakt med länsstyrelsen, antingen om du gör en anmälan direkt alternativt att du ringer de för att rådfråga och förklara situationen mer.Du kan vara anonym ifall du önskar det.

Du nämner att hunden inte blir misshandlad i dagsläget men om läget skulle ändras och hunden skulle bli det kan det vara bra att veta att du då ska kontakta polisen. Djurplågeri är ett brott som kan leda till fängelse eller böter ( 16 kap 13 § brottsbalken).

Jag förstår verkligen att du är orolig för hunden och hoppas att det löser sig så att hunden får leva och bo i en trygg miljö. Om det någonting annat du undrar över är du alltid varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare