FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/11/2018

Vad händer och vad kan jag göra efter en trafikolycka?

Hej, jag vart påkörd bakifrån på motorvägen(enkel fil) vid just den sträckan. Jag följde framförvarande trafik i samma hastighet, det är 110km/h på vägen. Jag noterar hastigheten i ca 65km/h och ser en glimt i backspegeln att 2 st ljus kommer fort och sen smäller det till. Det finns inga bromsspår på platsen, polis, brandkår och ambulans var inkopplade. Idag är jag sjukskriven och inväntar ytterliga undersökningar ang smärta och stelhet i rygg och nacke. Vad kan jag vänta mig utav det här förutom ont i en framtid och värsta fall permanent smärta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag lista vad som kan väntas hända eller hur du själv kan gå tillväga efter din tråkiga händelse.

Genom polisen

Den situationen du varit med om, som jag uppfattat det, är att det skett en trafikolycka där den vållande (den som orsakat skadan) smitit från platsen utan att ge sig tillkänna. Detta är brottsligt och kallas för "smitning" eller "obehörigt avvikande från trafikolycksplats", se 5 § Lag om straff för vissa trafikbrott. Alternativt om personen inte smitit från platsen kan det vara vårdslöshet i trafik, 1 § samma lag. Eftersom polis etc. var på plats förutsätter jag att en polisanmälan är upprättad i samband med detta. Förhoppningsvis kan den vållande bli dömd för brottet och du kan då under samma process yrka skadestånd avseende dina skador, 2 kap 3 § samt 5 kap 1 och 7 §§ skadeståndslagen.

Genom försäkringsbolaget

Jag förutsätter att du i vart fall har en hemförsäkring och en trafikförsäkring.

Enligt 10 § 2 st trafikskadelagen så ska skada på din bil ersättas av den vållande bilens försäkring. Det innebär alltså om du anmäler skadan till försäkringsbolaget och de kan bevisa att det är den andra bilisten som orsakat skadan så är det dennes försäkringsbolag som ska bekosta skadan. Det är alltså beroende på om du har uppgifter på den andra bilisten eller inte som avgör om dennes försäkringsbolag kan stå för kostnaderna. Oavsett kan du anmäla skadan men då får du själv stå för självrisken.

Genom brottsoffermyndigheten

Om du inte kan få någon ersättning genom skadestånd så finns det möjlighet att ansöka om ersättning genom brottsoffermyndigheten, 1 och 10 §§ brottskadelagen. Ersättningen betalas ut för din personskada och räknas ut på samma sätt som enligt 5 kap 1-3 §§ skadeståndslagen, 4 § brottskadelagen.

En förutsättning för att du ska kunna ansöka om brottskadeersättning så krävs det att ansökan om brottsskadeersättning skickas in till Brottsoffermyndigheten inom tre år efter att:

brottet begicks förundersökningen lades ned eller domen efter rättegången "vann laga kraft" och inte längre kan överklagas. (15 § brottskadelagen)

Sammantaget… kan en process inom polisen löpa angående om den vållande kan dömas för brott. I samma process, om det leder så långt som till rättegång, så kan en talan om skadestånd föras. Om detta inte kommer lyckas så kan du ansöka om ersättning hos brottsoffermyndigheten. Utöver detta kan du anmäla dina och din bils skador till ditt försäkringsbolag.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare