Vad händer när polisen tar mitt körkort för fortkörning och jag har prövotid?

Hej igår gjorde jag en enorm tabbe då jag förlora mitt körkort för att ha kört i 99 kmh på en 40 väg polisen stannade mig och sa "vi ger dig böter för denna gång" (4000kr) jag som såklart va nervös o chockad blev överaskad och tänkte "ska ni inte ta mitt körkort?" Men polisen tog det sen vilket va underligt enligt mig med tanke på vad dom sa innan hursom helst vill jag bara fråga hur det funkar sen. Jag har prövotid på körkortet men har aldrig varit involverad i problem med lagen, jag behöver även körkortet till jobbet finns det chans att jag kan få nån form av straffkompensation för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns flera faktorer som kan påverka utgången av ditt ärende och det är för mig omöjligt att ge ett säkert svar. I mitt svar kommer jag dock utgå ifrån att du erkände att du körde för fort på plats när polisen tog ditt körkort. Om du inte har erkänt din fortkörning så kan det påverka svaret på frågan. Du är då välkommen att ställa en ny gratisfråga här eller ringa oss och få gratis rådgivning, här hittar du telefonnumret.

Det som händer när polisen tar ditt körkort är att de inom 48 timmar skickar ditt körkort samt beslutet om att de tagit ditt körkort till transportstyrelsen. Sedan så ska transportstyrelsen göra utredningen kring om ditt körkort ska återkallas eller om du ska få det tillbaka. Transportstyrelsen kommer då låta dig att lämna ett yttrande kring ärendet.

I yttrandet kan du då ange att du behöver körkortet i ditt arbete. Då kan det vara bra om du även får ett intyg av din arbetsgivare att det är så att du behöver körkortet på grund av ditt arbete. Där kan även din arbetsgivare beskriva hur det skulle påverka företaget om du inte skulle kunna köra bil i ditt arbete.

Om transportstyrelsen inte godtar att du ska få behålla körkortet så kommer du att få en spärrtid. Vid en fortkörning om 59 km/h för fort på en 40-väg så kan du nog tyvärr räkna med att det blir så, trots ett yttrande. Då kan du tänka dig en spärrtid på ca 4 månader om man kollar på praxis kring hur det brukar bli. Eftersom du hade ditt körkort på prövotid så skulle det innebära att du behöver ta om ditt körkort efter att spärrtiden är över.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare