Vad händer när man som långivare dör

Jag är långivare. När jag dör, vad sker med skulden hos låntagaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du stå ensam som låntagare så kommer man i första hand att lösa skulderna mot tillgångarna i dödsboet. Om tillgångarna i dödsboet inte räcker till för att betala av skulderna kommer ingen att ärva den resterande delen av skulden. Man skulle kunna uttrycka sig som så att skulden skrivs av och försvinner när innehavaren av skulden har avlidit.

Om det är så att du har efterlevande arvingar så kommer inte det att påverka då det i Sverige finns en princip om att skulder inte ska ärvas. Så efter att dina tillgångar i dödsboet har använts för att täcka så stor del av skulderna som möjligt så kommer skulderna att skrivas av och därmed inte gå i arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare