FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2023

Vad händer när man gör en ansökan om skilsmässa och säljer en bostadsrätt innan man gör bodelningen?

Hej! Efter att vi skickat in ansökan om skilsmässa sålde vi vår bostadsrätt. När vi nu ska göra bodelning så har vi vinsten från fsg på vårat gemensamma konto. Ska vi ange detta belopp vi per idag har på banken eller ett värde för lägenheten vi ägde när vi skickade in skilsmässoansökan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad som ingår i en bodelning

I en bodelning ska giftorättsgods ingå (10:1 ÄktB). Det framgår inte att bostadsrätten är enskild egendom av ett äktenskapsförord eller genom någon annan listad möjlighet i 7:2 ÄktB. Därmed utgår jag från att bostadsrätten är giftorättsgods.

Den kritiska tidpunkten

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9:2 ÄktB). Detta innebär att när ni gör bodelningen så ska ni sätta in det värdet för lägenheten när ni skickade in skilsmässoansökan och inte utgå från vad som händer därefter. Denna tidpunkt brukar kallas den kritiska tidpunkten och finns för att någonstans måste sättas egendomen “låsas” för att egendom ofta är rörlig, exempelvis värdet på en bostadsrätt eller aktier. Så därför ska ni skriva in värdet för lägenheten när ni skickade in skilsmässoansökan.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare