Vad händer med vårt hur om min man avlider?

Min man äger vårt hus,(vi delar på lånen), vad händer med huset om han går bort före mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du är gift. Inledningsvis kan du begära att en bodelning ska ske. Du kommer då bli ensam ägare till en del av huset, om det inte är enskild egendom (9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Den maken som bäst behöver bostaden kommer dessutom få den som sin egendom (11 kap. 7 § ÄktB).

Vad gäller resten av huset så har du arvsrätt framför alla gemensamma arvingar (3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Om du och din man har gemensamma barn kommer du inneha det arvet med fri förfoganderätt, och får alltså inte testamentera det. Du får dock sälja eller hyra ut det fritt.

Sammanfattningsvis har du goda möjligheter att kunna fortsätta bo i huset, med skydd både av bodelningen och din arvsrätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare