FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2018

Vad händer med uppskov vid en bodelning?

Hej,

Jag och min man ska skilja oss och han ska bo kvar i vår gemensamma bostadsrätt (köpa ut mig). Vi har innan nuvarande bostadsrätt haft en mindre och billigare lägenhet tillsammans och fick vid den försäljningen uppskov på vinstskatten. Vad händer med det beloppet nu när han ska köpa ut mig från nuvarande lägenhet? Kan det ligga kvar som uppskov eller måste det betalas av vid bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatt finner man i Inkomstskattelagen (IL).

Uppskovet ska föras vidare till den som tar över bostaden, men uppskovets värde brukar delas mellan makarna så att den som överlåter bostaden kompenserar den som får bostaden i proportion till sin ägande del. Uppskovet ligger alltså kvar på huset och behöver inte betalas än (47 kap 11§ IL).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare