Vad händer med uppsägningstiden om jag säger upp lägenheten innan inflytt?

Den 22 oktober skrev jag på ett hyreskontrakt. I hyreskontraktet har vi avtalat 2 månader uppsägningstid. Den 31 oktober ångrade jag mig och jag sa upp kontraktet den dagen. Inflyttning skulle varit den 1 januari. Undrar om uppsägningstiden gäller från den 31 oktober och 2 månader framåt eller är det 2 månader från inflyttningsdatumet skulle varit?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar över vad som händer med uppsägningstiden om du säger upp lägenheten innan inflytt. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Om jag missförstått dig, eller om mitt svar väcker nya frågor, får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något. Regler kring hyra finns i huvudsak i 12 kap. jordabalken (hyreslagen).

Uppsägningstiden börjar löpa från den dag du säger upp hyresavtalet. Det spelar ingen roll att du inte flyttat in i lägenheten än eftersom det saknas förbud mot detta i hyreslagen. Du anger att du och hyresvärden avtalat om två månaders uppsägningstid, och att du säger upp lägenheten den 31 oktober. Det torde innebära att du inte längre är bunden av avtalet efter den 31 december.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare