Vad händer med taxiförarlegitimation då taxiförare kör mot rött ljus?

Jag kört på rött med min taxibil va kommer och hända med min taxi legitimation

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Körkortslag (1998:488), Taxitrafiklag (2012:211) och Taxitrafikförordning (2012:238).

Vad händer då man kör mot rött ljus?

Det vanliga då man kör mot rött ljus är att man får sitt körkort återkallat (5 kapitlet 3 § fjärde punkten körkortslag). Även om man genom att köra mot rött ljus inte har orsakat någon trafikolycka och inte heller sedan tidigare har begått några trafikbrott så är huvudregeln ändå att körkortet återkallas (se rättsfallet RÅ 1993 ref 53). Det är alltså troligt att du kommer få ditt körkort återkallat.

Om du får ditt körkort återkallat så kommer det bestämmas en tid (så kallad spärrtid) under vilken du inte kommer få ett nytt körkort. Denna tid kan bestämmas till minst en månad och högst tre år (5 kapitlet 6 § första stycket körkortslag). När spärrtiden är över har du möjlighet att ansöka om nytt körkort. Det vanliga då körkort återkallats på grund av att man kört mot rött ljus är att spärrtiden är kortare än ett år. I dessa fall skickar transportstyrelsen ut en blankett till dig som du ska fylla i och skicka tillbaka för att få ett nytt körkort. Är spärrtiden längre än ett år måste du göra ett nytt körkortsprov för att få ett nytt körkort. Du kan läsa mer om hur du får ett nytt körkort efter spärrtiden på transportstyrelsens hemsida.

Vad kommer hända med din taxiförarlegitimation?

En taxiförarlegitimation är endast giltig tillsammans med ett giltigt körkort (3 kapitlet 10 § taxitrafiklag). Om du blir av med ditt körkort så är alltså inte din taxiförarlegitimation giltig.

Det är transportstyrelsen som bestämmer vad som ska hända med din taxiförarlegitimation (3 kapitlet 2 § taxitrafiklag och 3 kapitlet 1 § taxitrafikförordning). De kan återkalla din förarlegitimation om de anser att du är olämplig som taxiförare, men de kan också välja att endast ge dig en varning och låta dig behålla din legitimation (4 kapitlet 6 § första stycket första punkten och andra stycket taxitrafiklag). Om de inte anser att du är olämplig som taxiförare kommer de inte att göra någonting med din taxiförarlegitimation, annat än att legitimationen inte är giltig under den tid du inte har giltigt körkort.

Om transportstyrelsen inte bedömer att du är olämplig som taxiförare så kommer du få tillbaka din taxilegitimation då du får tillbaka ditt körkort (4 kapitlet 12 § taxitrafiklag).

Kortfattat svar på din fråga

Eftersom du kört mot rött ljus är det troligt att du kommer få ditt körkort återkallat. Under tiden ditt körkort är återkallat är din taxiförarlegitimation ogiltig. Om transportstyrelsen bedömer att du är olämplig som taxiförare kan de återkalla din taxiförarlegitimation under längre tid, annars får du tillbaka din legitimation då du får tillbaka ditt körkort.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare