FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/10/2021

Vad händer med successionsordningen om kronprinsessan Victoria ändrar sin trosbekännelse?

Hejsan, om kronprinsessan Victoria skulle konvertera till katolicismen hur skulle då succesionsordningen ändras? Skulle endast hon tas bort eller skulle även hennes barn tas bort? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som har successionsrätt till Sveriges tron regleras i successionsordningen. Det är det först födda barnet till kungen, eller drottningen, som har successionsrätt i första hand (1 §). Kungen, eller drottningen, ska vara "av den rena evangeliska läran, sådan som den, uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593, antagen och förklarad är". Om någon i den kungliga familjen inte bekänner sig till denna lära förlorar denne sin successionsrätt (4 §). I förarbetet till den senaste ändringen i successionsordningen konstateras att de barn som föds efter att en prins eller prinsessa avsagt sig tron bör förlora sin successionsrätt, men de barn som var födda innan behåller sin successionsrätt (prop. 1977/78:71 s. 13).

Som svar på din fråga innebär detta alltså att om Victoria idag skulle sluta bekänna sig till den rena evangeliska läran skulle hon förlora sin successionsrätt, medan Estelle och Oscar behåller sin rätt. Detta innebär att Estelle är näst på tur i tronföljden. Om Victoria, efter att hon bytt tro, får fler barn kommer de inte ha någon successionsrätt.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare