Vad händer med skulder vid dödsfall?

Hej! Min pappa gick bort, jag och min syster är då arvingar. Kan hans syskon och föräldrar kräva pengar som han sägs vara skyldig dem? Det enda som finns är handskrivna lappar utan underskrifter av någon typ. Det är allt ifrån ett paket mjölk till fotvård mm. Enligt dem är skulden uppe i 300 000:-

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer med en persons skulder vid dödsfall?

Först och främst bör nämnas att det vid en persons bortgång först är skulderna som fördelas, vilket innebär att man först drar av skulder som den avlidna har (ex kostnader för begravningen, lån och räkningar).

Gällande de skulder som din pappas syskon och föräldrar hävdar finns, är det de som ska bevisa att dessa skulder är riktiga. Om de handskrivna lapparna inte har underskrifter, måste man bevisa att skulden finns på ett annat sätt. Det kan till exempel vara att din pappas föräldrar visar på en sms-konversation där din pappa har lovat att betala tillbaka.

Värt att notera är att även muntliga skulder och avtal är lika giltiga som de handskrivna lapparna, men bevisbördan är densamma.

Om din pappas föräldrar och syskon lyckas bevisa att skulden finns, är det värt att notera att skulder har en gällande tid på 10 år om inte denna preskription avbrutits på något sätt (2 § preskriptionslagen). Det innebär att man inte kan kräva en skuld som din pappa haft för 30 år sen, om man inte under dessa 30 åren har frågat om skulden eller annars påpekat den.

Sammanfattning

Om din pappas syskon och föräldrar ska kunna göra gällande att de har rätt till betalning, måste de visa att skulden finns då det saknas underskrifter på de handskrivna lapparna.

Om de lyckas bevisa att skulder föreligger så kommer skulderna först att betalas innan arvet delas ut.

Om de däremot inte lyckas bevisa att det finns giltiga skulder, ex om de inte har bra bevis eller om det gått mer än 10 år, så kommer skulderna troligtvis inte att betalas ut från din pappas kvarlåtenskap.

Dock så rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare