Vad händer med skulden om långivaren går bort?

Min far står som långivare på ett skuldebrev där min syster är låntagare. Min syster är inte min fars biologiska dotter. Nu är min far orolig vad som händer med skulden om han avlider innan den är betald? Bör min mor också stå som långivare?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider ska dennes tillgångar och skulder tas upp i bouppteckningen och övergå till dödsboet (20 kap. 4 § Ärvdabalken). Skulden finns fortfarande kvar men ska betalas till en annan borgenär, vilket i detta fall blir dödsboet. Detta innebär att din systers skuld ska betalas till dödsboet.

Ett annat alternativ är att upprätta ett avtal som säkerställer vem skulden ska betalas till om din far avlider innan skulden har betalats av.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare