Vad händer med sambors gemensamma sparande vid separation

Hej! Jag har ännu inte problem men vill att om situationen uppkommer så ska jag vara skyddad. Jag och min sambo (ej gifta) träffades tidigt och har växt ihop med allt vad det innebär. Har allt gemensamt(ett barn ,hus,aktiesparande, div sparkonton). Sambon har senaste 2 åren tagit bort mig från våra gemensamma konton(de står på honom) med betydande summor och även från aktiekontot där vi har en ganska stor summa pengar. Jag har nu endast tillgång till "skräpkontona" med max några tusenlappar på. Vi har genom åren tjänat bra och gör fortfarande men någonstans inser jag att om något händer kan det sluta illa för mig ekonomiskt. Finns det någon typ av avtal vi kan skriva som visar att jag har 50%av allt vi äger. Vet att det är omöjligt att göra på aktiekontot tex om vi inte säljer innehaven och delar efter det men det känns inte ok då vi köpte på låga nivåer osv...finns det nåt jag kan göra och skriva på? Väldigt tacksam för hjälp.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL) och det är hit jag kommer att hänvisa mina svar.

Vad händer vid separation?

Om ert samboförhållande tar slut (av annan anledning än att ni gifter er) så kommer det att ske en bodelning om någon av er begär det (8 § SamboL). I bodelningen ingår samboegendom. Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag (3 § SamboL). Alltså inte sparkonton som står på någon av er och som jag förstår det står din sambo på kontona där det finns en betydande del av era pengar. Vid en eventuell separation kommer således din sambo att behålla dessa pengar.

Vad kan lösa problemet?

Ett samboavtal löser inte ditt problem eftersom detta mer eller mindre endast kan bestämma vad som inte ska ingå i bodelningen (9 § SamboL).

Min rekommendation är således att ni överför pengarna så det finns lika mycket på både ditt och hans konto. Alternativt så erbjuder vissa banker att gemensamma sparkonton. Om ni båda två står som kontoinnehavare presumeras det att det föreligger samägande och ni kommer då dela innehavet på kontot 50/50 som utgångspunkt.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och att din situation löser sig. Vill du ha ytterligare hjälp rekommenderar jag dig att vända dig till vår juristbyrå. Du kan kontakta oss här eller ringa:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare