FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/08/2021

Vad händer med mitt hus vid skilsmässa?

Hej jag och frun ska skilja oss efter bara 3 månader vad händer med mitt hus som jag ägde innan vi träffades

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske där makarnas egendom fördelas mellan dem. I bodelning ingår makarnas giftorättsgods, det vill säga all egendom som inte är enskild egendom. Giftorättsgodset räknas ihop, avdrag görs för skulder och därefter delar makarna lika på värdet (7 kap. 1 §, 9 kap. 1 § och 11 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Såvida inte huset räknas som din enskilda egendom ska den därför ingå i bodelningen. Att du ägde huset innan du var gift och kanske enbart står som ensam ägare av huset får ingen betydelse för andelsberäkningen. Det vill säga att din före detta fru i sådant fall har rätt till halva värdet av huset.

Förutsatt att huset inte är enskild egendom kommer den tillfalla den av er som anses ha störst behov av huset, med avräkning på sin andel eller om huset är av ringa värde, utan avräkning. Om du äger huset själv ställs det högre krav för att frun ska kunna få bo kvar, nämligen att det med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (11 kap. 8 § äktenskapsbalken).

Sammanfattning

Förutsatt att huset inte är din enskilda egendom kommer huset ingå i er bodelning. Detta innebär att din före detta fru kommer ha rätt till hälften av värdet på huset. Vem som faktiskt kommer ha rätt att bo kvar är beroende av omständigheterna, exempelvis om du äger huset själv.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare