Vad händer med mina syskons andel i vår gemensamma sommarstuga när de dör?

Hej.

Jag har en fråga om Enskild egendom, 1982 fick jag och mina två syskon vår pappas sommarstuga i gåva som enskild egendom.

Då vi börjar bli till åren så funderar vi på vad som händer när någon av oss avlider.

Jag är gift och har en bröstarvinge, mina syskon är också gifta men de har inga egna bröstarvingar men deras makar har barn sedan tidigare.

Min fråga är, vad händer med deras andel när de dör? Om makan är i livet ärver de då mitt syskons del i stugan, om makan är avliden när mitt syskon dör ärver då makans bröstarvinge mitt syskons andel i stugan?

Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du vad som händer med dina syskons del av sommarstugan när någon av dem dör. Båda syskonen är gifta och har styvbarn men inga egna barn. Din fråga är alltså mer exakt, vem ärver dina syskon när någon av dem dör. Eftersom din fråga handlar om arv och arvsordningen kommer jag använda ärvdabalken (ÄB) för att svara på din fråga.

Vem ärver efter dina syskon?

Eftersom dina syskon inte har några bröstarvingar så är det istället deras efterlevande makar som kommer ärva dem (ÄB 3 kap. 1 § första stycket). Detta gäller så länge de inte har skrivit några testamenten. Eftersom du inte skriver något om detta utgår jag från att de inte har gjort det. Alltså kommer de efterlevande makarna ärva dina syskon. De efterlevande makarna ärver dock med fri förfoganderätt och det innebär att de inte kan ge bort stora delar av arvet i gåva eller testamentera bort arvet som de vill. Detta beror på att när även makarna går bort så ska dina syskons arv tillbaka till er sida av släkten och istället ärvas av dina syskons arvingar. Om du själv skulle vara i livet skulle du alltså ha rätt till efterarv (ÄB 3 kap. 2 § första stycket). Efterarv innebär att du som syskon har rätt att ta del av dina syskons arv om de efterlevande makarna dör innan dig.

Vad händer om dina syskons makar dör före dina syskon?

Om det inte finns någon efterlevande maka så är det istället den "vanliga" arvsordningen som gäller. De första som har rätt att ärva är den avlidnes barn (ÄB 2 kap. 1 §). Eftersom dina syskon inte har några barn är det istället föräldrar som ärver (ÄB 2 kap. 2 § första stycket). Då du skriver att ni börjar bli till åren gissar jag att era föräldrar inte längre är i livet och om det är fallet är det istället syskon som ärver varandra. Om någon av syskonen skulle vara döda är det istället syskonbarnen som ärver (ÄB 2 kap. 2 § andra stycket).

Alltså, om dina syskons makar har dött före dina syskon kommer arvet inte att gå till deras arvingar utan den kommer gå vidare till dina syskons arvingar. Om du skulle överleva dina syskon är det alltså du själv som ärver och om du inte skulle vara i livet är det istället ditt barn som ärver.

Sammanfattning

För att kort svara på din fråga är det alltså den efterlevande makan som ärver om de skulle överleva dina syskon. De ärver dock med fri förfoganderätt och när även de efterlevande har gått bort kommer dina syskons arv, däribland sommarstugan att ärvas av antingen dig eller ditt barn.

Om dina syskon istället överlever sina makar går arvet inte till makarnas arvingar utan vidare till dina syskons arvingar, alltså möjligtvis dig själv. Detta förutsätter att det inte finns något testamente för det sätter den vanliga arvsordningen ur balans.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga men om du funderar på något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare