Vad händer med mina barn när jag avlider?

Vad händer med mina barn 17, 19 år gamla om jag dör de bor hemma har ingen kontakt med sin far som av personliga skäl inte är kapabel att ta hand om el umgås med dem och har inte gjort det på 14 år. jag har givet ensam vårdnad. Kan jag förbereda på något sätt för barnen med instanser ifall min bortgång infaller innan de skapat sig ett liv utanför hemmet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur du kan säkra dina barn ett hem och tillgångar när du avlidit. En första fråga som aktualiseras är vem som ska ha vårdnaden över barnen när du avlidit. Det ena barnet är 17 år och räknas därmed fortfarande som ett barn. Om ena föräldern har ensam vårdnad om ett barn och sedan avlider, så kan den andra föräldern anförtros vårdnaden av barnet (6 kap. 9 § föräldrabalken). Om det inte är lämpligt kan istället en särskilt förordnade vårdnadshavare utses. Det finns även en möjlighet för dig som vårdnadshavare att innan din bortgång önska vem som ska förordnas till vårdnadshavare (6 kap. 10 § a föräldrabalken).

En andra fråga är vem som kommer att ärva efter dig när du avlider. Som du säkert redan vet har dina barn arvsrätt efter dig eftersom de är vad som kallas bröstarvingar och tillhör första arvsklassen (2 kap. 1 § ärvdabalken). Huvudregeln är att bröstarvingarna ska dela lika på arvet, d.v.s får barnen 50 % var av de tillgångar du efterlämnar. Jag tolkar det som att du är ogift, vilket innebär att det inte finns någon make som kommer att ärva dig före dina barn. Detta innebär därmed att det är dina barn som kommer att dela lika på allt du äger, och om du äger ett hus är det därmed dem som kommer att ärva den.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare