FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/09/2019

Vad händer med min änkepension om jag gifter mig?

vad händer med min änkepension om jag gifter mig men vi förblir särbo, med delad ekonomi?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om änkepension finns i 83 kap. socialförsäkringsbalken. I 8 § om omgifte stadgas att "Änkepension får inte lämnas om änkan gifter sig. Upplöses äktenskapen inom fem år, lämnad dock änkepension på nytt."

Om du gifter om dig så förlorar du alltså din änkepension. Om äktenskapet upplöses inom fem år, genom skilsmässa eller dödsfall, så kan dock den gamla pensionen lämnas på nytt. Observera också att du inte får någon änkepension av den nya maken om äktenskapen varar längre än fem år.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare