Vad händer med lönen vid konkurs?

Hej Lawline,

Jag har ett muntligt avtal där jag idag arbetar ensam tillsammans med ägaren av bolaget.

Jag fick den 11 Juli 2018 informationen att bolaget inte går längre kan bedrivas och kommer gå i konkurs (eller läggas ned). Ägaren av bolaget har inte ordagrant sagt att jag blivit uppsagd, bara sagt att han enbart khar råd att betala mig månaden ut.

Enligt vårt muntliga avtal är det sagt att det är 3 månaders uppsägningstid om jag skulle lämna bolaget, men vad gäller för mig nu när han inte har råd att behålla mig längre än månaden ut? Alltså tills imorgon..

Jag har en tillsvidare anställning och har varit anställd på bolaget sedan 1 Februari 2018.

Har jag rätt att få 3 månaders betalt med tanke på avtal vi skakat hand på?

Hur blir det med mina semesterdagar?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det absolut viktigaste i din situation är att du kan visa att ett anställningsavtal om tre månaders uppsägningstid föreligger. Självklart har du rätt till tre månaders betalning om detta är avtalat mellan er, men muntliga avtal är ofta svåra att bevisa. Om du har överenskommelsen dokumenterad via t.ex. mejlkontakt eller sms är detta mycket värdefullt.

Om du kan bevisa att ni hade kommit överens om tre månaders uppsägningstid har din arbetsgivare två alternativ. Antingen kan arbetsgivaren betala din lön under uppsägningstiden och därefter likvidera bolaget (lägga ner bolaget). Detta kan bara göras om bolaget har betalt alla sina skulder, inklusive löner till anställda. Om bolaget inte har råd att betala kan bolaget träda i konkurs. Då kommer en konkursförvaltare försöka betala så mycket som möjligt av vad som är kvar av bolagets kapital. Ofta har bolaget skulder till både anställda och till andra företag och pengarna som finns kvar i bolaget brukar inte räcka särskilt långt.

Om bolaget inte har råd att betala din lön finns något som kallas statlig lönegaranti. Detta betyder att staten träder in och betalar din lön, men bara till den del konkursboet inte har råd. Du kan läsa mer om detta på kronofogdens hemsida (https://www.kronofogden.se/Statliglonegarantikonkurs.html).

Du måste dock kunna visa att bolaget är skyldig att betala tre månaders lön!

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare