Vad händer med leasingobjekt samt med borgensmän i en konkurs?

Jag har ett aktiebolaget och har ett leasingavtal hos Wasa Kredit för restaurangutrustning och har två stycken borgensmän.

Om aktiebolaget går konkurs vad händer och vad händer borgensmän?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det undrar du främst vad som vid en konkurs händer med leasingavtalet och därtill kopplad utrustning och vad som händer med borgensmännen.

Utrustningen

Om aktiebolaget går i konkurs så kommer Wasa kredit att begära tillbaka den utrustning som de äger och har leasat till aktiebolaget. Eftersom att utrustningen fortfarande tillhör dem och så länge utrustningen finns i behåll så har de rätt att få tillbaka utrustningen om aktiebolaget går i konkurs. Utrustningen tillhör alltså inte aktiebolaget och skulle inte ingå i en konkurs.

Borgensmännen

Vad som kommer att hända med borgensmännen beror framför allt på två olika faktorer.

För det första beror det på vilken eller vilka skulder de har ingått borgen för. De kan antingen ha ingått borgen för en viss eller flera specifika skulder, eller till exempelvis alla skulder (generell borgen) som aktiebolaget har hos en viss långivare. Detta reglerar hur mycket de kan komma att krävas på. Om de endast ingått borgensförbindelse för en viss specifik skuld kan de endast krävas på pengar för avbetalning av just den specifika skulden. Om de har ingått en generell borgen för alla skulder hos en långivare så kan de krävas på alla skulder som aktiebolaget har hos den långivaren.

För det andra beror det på avtalet vad borgensmännen kommer att behöva betala. Eftersom att borgensmännen har gått i borgen för just aktiebolagets skulder beror deras skyldigheter och rättigheter på hur borgensavtalet ser ut.

Vad kan hända för borgensmännen?

Om aktiebolaget går i konkurs kommer långivaren att kunna kräva borgensmännen på pengar. Vanligtvis gäller då också att borgensmännen, om de har betalat borgen, kan kräva tillbaka motsvarande summa från den de gått i borgen för. Detta innebär att om långivaren kräver de två borgensmännen på 50 000 var så kan borgensmännen vända sig mot aktiebolaget för att kräva tillbaka de 50 000 var de utbetalat till långivaren. Detta är ett problem om aktiebolaget är i konkurs, eftersom att aktiebolaget då inte kommer att kunna betala tillbaka till borgensmännen.

Detta innebär att borgensmännen egentligen endast får problem om aktiebolaget som de gått i borgen för inte kan betala sina skulder eller är i konkurs. Det är framför allt då som de kommer att krävas på pengar, och det är endast då som de inte kan få tillbaka motsvarande summa från aktiebolaget.

Jag hoppas att mitt svar klargör situationen lite för dig. Tveka inte att ställa fler frågor eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare