Vad händer med lån när en sambo dör?

Vad händer med lånen om en sambo dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en fråga med många svar, som beror på vilka lån samborna ingått tidigare, om samborna ingått ett avtal tillsammans (som ett lån för en bostadsrätt) etc.

Jag kan börja med att poängtera att man inte kan ärva skulder i Sverige, men om man står på ett kontrakt tillsammans med en annan gäldenär så blir man naturligtvis ansvarig för att upprätthålla kontraktet även om den andra gäldenären(den som lånat pengar) inte längre kan uppfylla kontraktet (t.ex. om dödsboet inte har några tillgångar eller möjligheter att betala tillbaka lånet). Det är inte alltid så beroende på avtalsvillkor men så ser det generellt ut.

För sambon som dött så konverteras alla personens skulder och tillgångar till ett dödsbo som används för att betala skulder som personen haft. Om personen hade mer skulder än tillgångar så ärver närstående naturligtvis ingenting då borgenärerna (de som lånat ut pengarna) inte ens fått tillbaka sina pengar, vilket innebär att det inte finns något att ärva.

För att sammanfatta beror det som du nu förstår på utgångsläget; dvs. vilka avtal som sambon ingått och tillgångar/skulder som sambon har.

Jag hoppas att jag har lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare