FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/09/2021

Vad händer med inventarier i den enskilda firman vid skilsmässa?

Hej!

Magnus heter jag har en fråga gällande vad som händer vid skilsmässa med mina inventarier i min enskilda firma. Vi har äktenskapsförord och delad ekonomi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske. (9 kap. 1 § ÄktB). I en bodelning ska ert giftorättsgods ingå. (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgodset är den egendom som inte är föreskriven att vara enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). En enskild firma utgör som huvudregel giftorättsgods, inventarier inkluderade. Om ni inte har kommit överens om att firman ska utgöra enskild egendom blir alltså huvudregeln gällande. I praktiken innebär det att din partner har rätt till hälften av värdet av enskilda firman vid händelse av en skilsmässa.

Efter bodelningen ska dock tillgångarna fördelas er emellan, så att ni får så mycket ni har rätt till enligt bodelningen. En make ska i första hand ha sin egen egendom på sin lott. (11 kap. 7 § ÄktB). Det innebär att din partner inte per automatik kommer att få hälften av den enskilda firman. Du kan, om dina ekonomiska förutsättningar tillåter det, ersätta din partner för den delen med pengar istället. (11 kap. 9 § ÄktB)

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare