Vad händer med gemensam bostad när sambo avlider?

Hej Lawline!

Min sambo äger 95% och jag 5% av bostadsrätten vi bor i. Vi står båda två för lånet

Vi har 1 gemensamt barn,

Vad händer med lägenheten och mitt boende om sambon avlider?

Mvh

PärH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en sambo avlider, är det den efterlevande sambon som avgör huruvida en bodelning ska förrättas enligt Sambolagen 18 §. Enligt samma lagrum har du som efterlevande sambo möjlighet att få bostad och bohag på din lott vid denna bodelning. Hemmet kan du således få behålla då det utgör samboegendom enligt Sambolagen 3 § - 7 §, även om den avlidna sambon äger den största delen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare