FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/07/2021

Vad händer med fastigheten om ena sambon går bort?

Hej!

Vad händer om man är sambo o den ene äger en fastighet som båda bor i och den säljs?

Man ska ju inte betala hyra när man är sambo o båda inte äger fastigheten, varför?

Vad händer om den som äger fastighet o bil tex går bort, vad händer då med den andra sambon, gemensamma barn finns.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Varför man inte ska betala hyra till sambo har att göra med att det saknas lagreglering kring detta. Som sambo är man inte skyldig att försörja den andra. Står den ena på bostaden kan man däremot sinsemellan komma överens om att den ena ska stå för en viss del av kostnaden.

Bodelning

Samboförhållanden regleras i sambolagen. Det framgår där att gemensam bostad och bohag utgör samboegendom, förutsatt att det har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Upphör ett samboförhållande så kommer det ske en bodelning där samboegendomen delas lika mellan er (8 § sambolagen). Ett samboförhållande kan upphöra exempelvis genom ena sambons dödsfall. Utifrån din fråga förstår jag det som att den ena äger fastigheten. Däremot framgår det inte om fastigheten har förvärvats för gemensamt bruk eller inte. Skulle sambon som står som ägare ha införskaffat det för gemensam användning kommer den att ingå vid bodelningen. Om fastigheten däremot var införskaffat utan plan på gemensam användning kommer den inte att ingå. Bilen kommer dock inte att ingå vid en bodelning. Den utgör varken gemensam bostad eller bohag och är inte samboegendom.

Vad gäller om det finns gemensamma barn vid ena sambons bortgång?

Till att börja med ärver sambor inte varandra. Samboförhållande skiljer sig åt från äktenskap där make har rätt till kvarlåtenskapen före gemensamma barn (3 kap. 1 § äktenskapsbalken). Motsvarande reglering saknas i sambolagen.

Om någon av er går bort är det era gemensamma barn som har rätt till arv. Det är den efterlevande sambon som har rätt att kräva en bodelning (18 § sambolagen). Som tidigare nämnts är det samboegendomen som ingår vid bodelningen. Eftersom bilen inte utgör samboegendom räknas den som enskild egendom. Den kommer därför oberoende av bodelningen att gå till den sambo som är ägare till den. Har fastigheten förvärvats för gemensamt bruk och således utgör samboegendom kommer denna delas mellan dig och din sambos barn genom bodelningen.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig. Har du någon ytterligare fundering är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare