Vad händer med en makes kvarlåtenskap när hans barn har efterarvsrätt från den andra föräldern?

Jag och min sambo sedan 8 år har planerat giftermål inom kort. Jag har aldrig varit gift tidigare men har två barn. Min sambo har varit gift och har två barn från det äktenskapet. Hustrun avled för tio år sedan. Barnen fick inte ut något morsarv utan all kvarlåtenskap tillföll min sambo. I samband med giftermålet har vi tänkt skriva att hans tidigare tillgångar ska vara enskild egendom. Efter giftermålet, vad händer då om min make dör före mig? Har jag förstått det rätt att våra samlade tillgångar ska delas på hälften? Hälften till mig och hälften till hans två barn. Räknas deras morsarv in i dessa två laglotter? Eller vad säger lagen om det uppskjutna morsarvet? Vi äger två fastigheter tillsammans plus båt och bil. Hur ska man tänka runt denna egendom? Vid min makes eventuella död, finns det möjlighet för mig att bo kvar i fastigheterna ? Kan man skriva att fastigheterna ska finnas kvar för efterlevande make, alltså jag, och först vid min död delas mellan de fyra särkullbarnen? (Min sambos 2 barn samt mina 2 barn) Tacksam för svar?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor om arv så är det primärt ärvdabalkens bestämmelser som blir tillämpliga.

Din sambos barn har efterarvsrätt

Din sambos barn har någonting som kallas för efterarvsrätt efter deras mamma. Det innebär att de har rätt att få ut en bit av din sambos kvarlåtenskap vid hans bortgång som är procentuellt lika stor som den delen av hans egendom som bestod av arvet från deras mamma. Exempelvis kan vi säga att om deras mamma hade egendom som uppgick till 60.000:- och din sambo hade egendom som uppgick till 40.000:- när mamman gick bort så är det alltså 60% av den egendomsmassan som din sambo äger som deras barn har rätt att ärva efter hans bortgång (3 kap. 1 § ÄB).

Du kan komma att bli arvslös efter din sambos bortgång även om ni är gifta

Om din sambo går bort före dig så börjar man med att upprätta en bodelning mellan er ifall att det finns något giftorättsgods (9 kap. 1 § ÄktB). Sedan delar man ut efterarvet, och sen delas övrig egendom ut enligt ärvdabalkens regler om inte testamente finns. Om vi nu säger att hans egendom uppgår till 200.000:- efter bodelningen så har hans barn rätt till 60% av hans egendom (enligt räkneexemplet ovan, det kan ju såklart vara en annan procentsats i ert fall). 60% av 200.000:- är 120.000:- som då delas ut lika mellan hans barn. Då återstår 80.000:-. Som jag förstår det av frågan så har du och din sambo inga gemensamma barn. Detta innebär att de 80.000:- delas lika mellan din sambos barn, du blir således lottlös om ni inte skriver något testamente som omreglerar det (2 kap. 1 § ÄB). Situationen kan också se annorlunda ut om om ni är gifta och har gemensamma barn. I sådant fall så ärver du era gemensamma barns del och de får då efterarvsrätt till denna efter din bortgång (3 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Om din sambo går bort innan dig blir du alltså helt utan arv även om ni är gifta. Det du kan göra för att undvika detta är att ni skriver ett inbördes testamente som då stadgar att den efterlevande maken får bo kvar fastigheten. Detta är fullt möjligt och går alltså före arvsrätten förutsatt att det inte inkräktar på barnens efterarvsrätt eller laglotter.

Vill du ha hjälp att upprätta ett testamente så kan du höra av dig till info@lawline.se för mer hjälp.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Alicia HolmgrenRådgivare