Vad händer med en hyresrätt när ett samboförhållande upphör?

Vad gäller med en hyresrätt enligt sambolagen när man separerar?

(Bara en av personerna står på hyreskontraktet och betalar hyrorna)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det avgörande för vad som händer med hyresrätten vid en separation är om ni skaffade lägenheten för att bo där tillsammans eller om en av er redan hade lägenheten innan ni flyttade ihop.

I det första fallet ska lägenheten ingå i bodelningen om den ena parten begär det. Det spelar ingen roll att bara en av personerna står på hyreskontraktet och betalar hyrorna. Vid bodelningen tillfaller bostaden den av er som bäst behöver den.

I det andra fallet tillhör hyresrätten den som redan bodde där och ingår således inte i bodelningen. Den av samborna som inte innehar hyresrätten kan dock i vissa fall ha rätt att överta bostaden. Om samborna har barn räcker det att hen har ett större behov av bostaden och att ett övertagande kan anses skäligt. Om samborna inte har barn krävs att det föreligger synnerliga skäl för att ett övertagande ska bli aktuellt.

Det som redogjorts ovan utgår från sambolagen som du hittar här. Om man vill att hyresrätten ska behandlas på något annat sätt kan man upprätta ett samboavtal i god tid innan bodelningen eller ett föravtal om bodelningen är omedelbart förestående.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare