Vad händer med egendomen i en ideell förening vid upplösning?

Vad händer enligt lag med egendom ägt av en ideell organisation om denna organisation läggs ned?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det finns ingen lag som gäller särskilt för ideella föreningar (organisationer), istället får man dra paralleller till vad som generellt gäller när en verksamhet läggs ner.

En ideell förening är en juridisk person. Det innebär att föreningen i sig själv kan äga egendom, ingå avtal och vara part i en rättegång. När organisationen läggs ner måste man ta reda på vilka skyldigheter och rättigheter föreningen har, genom olika avtal, samt vilka skulder och tillgångar som finns i föreningen.

Egendomen som finns kvar i föreningen ska säljas av så att föreningens skulder kan betalas. När föreningen är skuldfri bör det som återstår skänkas till ett ändamål som står i samklang med föreningens stadgar.

Skillnaden mellan en ekonomisk förening och en ideell förening är att en ekonomisk förening bedriver näringsverksamhet och syftar till att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. En ideell förening bedriver antingen en verksamhet som i sig själv inte är yrkesmässig eller med ett syfte som inte är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Finns det egendom kvar i föreningen efter att föreningens skulder betalats bör alltså egendomen återinvesteras i andra verksamheter som syftar till att främja samma saker som föreningen gjorde under sin verksamhetstid.

Reglerna inom föreningen bestäms främst genom föreningens stadgar. Läs igenom vad ni kommit överens om där för bästa vägledning.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare