Vad händer med egendom om ena maken går bort

Jag äger tillsammans med min sambo en bostadsrätt i centrala Stockholm sedan ett par år tillbaka. Vi har nu sålt lägenheten och fått ut en vinst på ca 1 miljon. Vi har hela tiden delat lika på lånen. Vi funderar på att gifta oss i sommar, men vad händer med vår gemensamma vinst om någon av oss går bort? Går det att testamentera sin del till min partner och vice versa?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Vinsten kommer att ses som giftorättsgods om ni har gift er. Alltså kommer den ingå i den bodelning som kan komma att ske om äktenskapet avslutas, genom till exempel att en av er går bort.
Bodelningen kommer resultera i att ni delar lika på all egendom som är giftorättsgods som ingår i bodelningen. Om det inte finns några barn kommer den kvarlevande maken att få sin del av bodelningen samt ärva den del som tillhör den avlidne maken. Makar går nämligen först i arvsordningen enligt ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1).

Det går även att testamentera sin del till den andre maken genom att upprätta ett testamente till fördel för varandra. Att tänka på då är att upprätta ett giltigt testamente, alltså att upprätta ett testamente som uppfyller formkraven enligt lagen (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1).

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare