Vad händer med egendom när man gifter sig och överförs äganderätten efter ingånget äktenskap?

Hej, Jag har precis blivit sambo och flyttat till min sambos hus som han äger 100% sedan 30 år tillbaka, dvs långt innan vi träffades. Vad jag förstår så är inte hans hus samboegendom men hur blir det om vi gifter oss och inte skriver något äktenskapsförord? Har jag då rätt till halva huset om vi skiljer oss eller om han skulle avlida före mig? Och om jag skulle avlida före honom har mina barn då någon arvsrätt på huset och vem ärver sedan huset när även han är avliden? Det finns lån på huset som han står själv på. Vi har inga gemensamma barn, han har ett sedan tidigare och jag två. Alla barn är vuxna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad säger sambolagen om samboegendom?

Sambolagen (SamboL) reglerar egendomsfrågor med mera när människor blir samboende. Precis som du nämner blir du sambo i lagens mening med din partner när ni stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande, har gemensamt hushåll och inte är gifta med varandra (1 § SamboL). Det betyder att ert samboförhållande upphör, om ni skulle gifta er.

Vidare när man pratar om samboegendom så menar man den egendom som ska delas lika när ett samboförhållande upphör, vanligen genom att paret flyttar isär eller vid dödsfall. Det som är samboegendom är gemensam bostad och bohag, men bara om egendomen har köpts för gemensam användning (3 § SamboL). Vidare kan man undanta egendom från samboegendom, om det villkoras i en gåva eller i testamente, eller även genom samboavtal (se 4 § och 9 § SamboL). Som du helt riktigt säger är huset inte samboegendom, eftersom det inte köptes för att du och din partner ska leva där tillsammans. Innebörden är att huset inte kan delas lika mellan er, om ni skulle göra slut.

Vad händer med samboegendom när man gifter sig?

Äktenskapsbalken (ÄktB) reglerar frågor om egendomsförhållanden med mera när människor gifter sig. I korthet kan man säga att all egendom som man äger förvandlas till giftorättsgods när man gifter sig (7:1 ÄktB), förutsatt att man såklart inte har ett äktenskapsförord. Det finns även andra undantag till vad som ska vara enskild egendom, men detta är inte aktuellt i din fråga. Kom dock ihåg att varje make alltid äger sin egen egendom (1:3 ÄktB). Det betyder att du inte får äganderätten till huset, om du skulle gifta dig. Äganderätten måste ”överföras” till dig exempelvis genom köp, gåva eller testamente (se 8:1 ÄktB för gåvor och 10:1 ÄktB för testamente). Detta är viktigt att ha i minnet för att huset inte nödvändigtvis kommer att delas med dig, därför att din partner kan välja att betala dig istället vid en äktenskapsskillnad (se 11:7 ÄktB och 11:9 ÄktB). Det betyder att du potentiellt kan förlora ditt hem vid en äktenskapsskillnad. Huset blir dock vara giftorättsgods, om du gifter dig, även om din partner står ensam på lånet.

Har du rätt till halva huset vid äktenskapsskillnad eller dödsfall?

Som jag nämnde har du inte rätt till själva huset vid äktenskapsskillnad eller vid dödsfall, om exempelvis din blivande partner helt äger huset (1:3 ÄktB). Den konkreta fördelningen av egendom kallas lottläggning, vilket betyder att makarna själva väljer vilken egendom som de vill ha. Inget hindrar dig dock från att begära att få huset, men din eventuellt blivande make har rätt att säga nej. Anledningen är att varje make har rätt att på sin lott få den egendom som hen äger (11:7 ÄktB) och istället betala den andra maken för halva husets värde i pengar (11:9 ÄktB). Samma regler gäller vid dödsfall, men då är det dödsbodelägarna (avlidnas arvingar) som förvaltar den avlidnas egendom (18:1 ärvdabalken).

Har dina barn någon arvsrätt på huset om du avlider före din make?

När det kommer till arv så är det ärvdabalken (ÄB) som reglerar dessa frågor. Barn (även vuxna barn) ska först ta arv och barn tar lika stor lott (2:1 ÄB). Det betyder att ditt arv ska delas i två för att du har två barn. Din partners arv ska inte delas då han har ett barn. Observera dock att en efterlevande make inte kan ärva när gemensamma barn inte finns (3:1 ÄB). Innebörden blir i ditt fall att du eller din partner inte kan ärva varandra, även om ni är gifta, för att ni inte har gemensamma barn. Om vare sig du eller din partner inte skulle ha några barn alls, så kan du ärva din partner och tvärtom, om någon av er skulle avlida (3:1 ÄB). Med andra kommer hans barn att ärva honom och dina barn kommer att ärva dig. Vid bodelning har du dock alltid rätt till halva husets värde, och det är denna arv som förs vidare till dina två barn.

Avslutande ord och min rekommendation

Sammanfattningsvis är huset inte samboegendom, men huset blir giftorättsgods när ni gifter er. Husets värde ska då delas lika mellan er, men själva huset kan din partner behålla vid en äktenskapsskillnad, vilket betyder att du kan förlora ditt hem. Oavsett kommer du att bli kompenserad för halva husets värde. Vad gäller arv kan ni inte ärva varandra, för att ni inte har gemensamma barn, men likväl har barn sedan tidigare. Ni hade dock kunnat ärva varandra, om ingen av er hade några barn alls. Ifall ni gifter er skulle jag rekommendera att ni dels skriver ett testamente för att skydda er ekonomiskt vid dödsfall, dels överför halva husets äganderätt till dig.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om arv, testamenten, bodelningar eller något helt annat. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare