Vad händer med dödsbodelägares kvarlåtenskap?

Min syster var liksom alla syskon dödsbodelägare i ett dödsbo från avlägsen släkting. När min syster dör under pågående hantering av bodelningen så omfördelas hennes lott på vår mor med 3/6 och oss tre bröder med 3/6 och alltså 1/6 var. Är det inte mer rimligt att en bortgången dödsbodelägares del tillfaller hela dödsboet och om nu ovanstående fördelning anses korrekt, med vilket lagstöd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I ärvdabalken (ÄB) regleras frågor om arv och testamente. Du skriver inte om din mor också är delägare i dödsboet efter den avlägsna släktingen, men jag utgår från att så inte är fallet.

Hur fördelningen av dödsboet ska se ut utgår från arvlåtaren, i detta fall den avlägsna släktingen respektive din syster. Allmänt regleras vilka som har rätt att ta arv från en avliden i 2 kap. ÄB. Dödsboet efter din avlägsna släkting är ett annat än det efter din syster. Dödsbon slås alltså inte ihop om en av delägarna i det "första" bort skulle avlida.

Du får med andra ord skilja på dödsboet efter släktingen och dödsboet efter din syster. Som utgångspunkt tar dina föräldrar arv efter din syster, 2:2 ÄB. Efter vad som anges i din fråga verkar det som att din far har avlidit. I sådana fall sker fördelningen med stöd av 2:2 andra stycket första meningen ÄB, "[ä]r någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott".

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare