FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/10/2017

Vad händer med det gemensam lånet på bostad vid en skilsmässa?

Hej.

Jag och min man har ett gemensamt lån på ett hus som är min enskilda egendom. Vad gäller vid en eventuell skilsmässa? Har jag skyldighet att överta hela lånet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga att du vill veta vad som händer med huset och lånet vid en skilsmässa. Lån och fördelning av egendom vid skilsmässa regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid en skilsmässa ska det göras en bodelning. Vid bodelningen sker det en fördelning av vad som är giftorättsgods och vad som är enskild egendom. Giftorättsgodset ingå i bodelningen men inte den enskilda egendomen. Den enskilda egendomen kommer att tillfall den som äger den enskilda egendomen. Du kommer alltså självklart att få huset eftersom det är din enskilda egendom (7 kap. 1 och 2 § ÄktB).

Lånet?

Innan värdet på erat giftorättsgods läggs ihop och fördelas sker en avräkning av din och din makes skulder. Det gemensamma lånet är ett lån som hänger ihop med en egendom (huset) som är enskild egendom. Det innebär att lånet räknas av från husets värde och inte från annan egendom som är giftorättsgodset vilket annars är huvudregeln. Om värdet av huset inte skulle täcka lånet kommer resterande summa av lånet att tas från giftorättsgodset värde. Du kommer alltså eventuellt få egendom som är giftorättsgods för att täcka lånet på huset. Det sker bara om husets värde inte täcket lånet (11 kap. 2 § ÄktB).

Hade huset varit giftorättsgods och du skulle ta över huset hade ett av kraven för det varit att du också kan och ska ta över lånet. Eftersom lånet säker är förenat med en panträtt på huset för banken. Detsamma kommer att gälla även fast det är din enskilda egendom och ett gemensamt lån. Du kommer vid en skilsmässa behöva ta över lånet från din make och ensam stå på lånet (11 kap. 8 § ÄktB).

För att svara på din fråga så vid en skilsmässa, där du behåller huset, har du en skyldighet att ta över hela lånet.

Hoppas du fick svar på sin fråga!

Sofia WedinRådgivare