Vad händer med den gemensamma bostaden om ens sambo dör?

Jag undrar vad som händer med vårt hus när någon av oss går bort. Jag är sambo och vi har inget testamente. Vi har fyra särkullbarn men bara ett som bor hemma nu. Vi har inga gemensamma barn. Vi står bägge som ägare av hus och lån.

Någon av oss ska begära bodelning vid dödsfall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du undrar vad som händer med ert gemensamma hus om du eller din sambo dör. Eftersom ni inte har skrivit något testamente kommer den efterlevande sambon behöva lösa ut den avlidnes dödsbo för att få äganderätt till hela huset. Dödsboet består av de närmsta arvingarna, i det här fallet den avlidnes barn.

­­Vad händer vid bodelning

Du säger att den efterlevande kommer begära bodelning. I denna ingår all så kallad samboegendom. Samboegendom är bostad och bohag som köpts för gemensamt bruk. Om ni köpt huset tillsammans kommer det alltså ingå i en framtida bodelning. Värdet på all samboegendom efter att eventuella skulder räknats bort delas i två lika stora delar – en till den efterlevande och en till den avlidnes dödsbo.

(3-7 § och 14 § sambolagen).

Delningen sker antingen genom att man fördelar bostad och bohag lika eller genom att den ena ekonomiskt löser ut den andra. Vid dödsfall har efterlevande sambo alltid rätt att ta över bostad och bohag mot att dödsboet löses ut.

(16-17 § sambolagen).

Testamente

Genom testamente kan man bestämma att huset ska tas över av den efterlevande sambon vid eventuellt dödsfall. Era respektive barn kan dock inte göras arvlösa utan har alltid rätt till sin del av arvet.

Om ni vill ha hjälp med att upprätta ett testamente eller mer vägledning vad som gäller ert hus rekommenderar jag er att boka tid hos någon av våra duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Maya HempelRådgivare