Vad händer med den enskilda egendomen när den säljs och pengarna går in i ny fastighet?

Hej, I maj separerade jag och min fru. Jag hade tidigare ett äktenskapsförord (skrevs innan bröllopet) på en fastighet. För att ha råd med köp av annan fastighet sålde jag ut mig ur den fastighet som äktenskapsförordet gällde. 200 000 kr stoppades in i det hus som vi sedan bodde i, Har jag någon rätt till de 200 000 kr eller går de upp i "rök" vid bodelningen eller räknas de av vid försäljning/uppgörelse av nuvarande fastighet?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Först och främst så är det äktenskapsbalken (ÄktB) som är den lag som reglerar just äktenskapsord och bodelning. Jag antar att äktenskapsförordet är skriftligt, undertecknat av er båda och att det har registrerats hos Skatteverket. (ÄktB 7 kap 3 §)

Jag kommer förklara vad som händer när enskild egendom säljs och det köps nya saker för de pengarna.

Det som trätt i stället för vad som stod i äktenskapsförordet är som huvudregel enskild egendom

Reglerna som rör enskild egendom har en bestämmelse som säger att annan egendom som "trätt i stället för egendom" som är enskild, behåller sin ställning som enskild egendom. (ÄktB 7 kap 2 § p. 6) Detta kallas surrogation.

Detta innebär att de pengar som du fick när du sålde din förra fastighet (som var enskild egendom enligt äktenskapsförord) är egen egendom och ingår inte i en framtida bodelning.

Det krävs en obruten kedja mellan egen egendom och vad som träder i dess ställe

För att det som trätt istället för enskild egendom ska fortsatt anses vara enskild egendom krävs det att det finns en obruten kedja mellan den sålda fastigheten och det som träder i dess ställe.

I ditt fall krävs det alltså att det finns en tydlig och obruten kedja mellan den fastighet du sålde – pengarna som blev enskild egendom – de pengar som stoppas i nya huset. Huvudregeln är att pengarna inte ska sammanblandas med giftorättsgods så att det inte längre är tydligt vad som kommer från den enskilda egendomen. Om pengarna under en viss tid t.ex. var på ett gemensamt konto kan detta eventuellt vara en sådan sammanblandning att det förlorar sin karaktär som enskild egendom.

Sammanfattning
-
Huvudregeln är alltså att de pengar som du fick från att du sålde din tidigare fastighet fortsatt ska anses som enskild egendom och då inte ingå i bodelning.
- Det finns dock en risk för att den enskilda egendomen kan ha förlorat sin ställning som enskild egendom och då är att anses som giftorättsgods. Det beror helt enkelt på hur "kedjan" ser ut och om det har sammanblandats på vägen.
- om det är så att pengarna har en tydlig kedja är de 200 000 kr som lades in i huset din enskilda egendom och ska räknas av vid försäljning/uppgörelse av er nuvarande fastighet.

Råd

Det är svårt för mig att svara helt säkert hur det ligger till i just ditt fall. Eftersom det rör sig om rätt stora summor och fastigheter tror jag att kedjan mellan fastigheten och huset är obruten då det generellt sätt kräver pappersarbete för att sälja och köpa fastigheter.

Jag skulle rekommendera dig att titta på de papper som du har från försäljningen av första fastigheten och även de papper som skrevs inför köpet av det nyare huset. Du kan även tala med din bank och se om de kan hjälpa dig med kedjan mellan första fastigheten och huset.

Eftersom jag inte kan svara helt säkert på din fråga skulle jag rekommendera dig att kontakta ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig mer utförligt! Du kan kontakta lawlines jurister eller ringa våran telefonrådgivning.

Lycka till!

Karin EkströmRådgivare